TURNING POINT SAYA – RIZAL RASHID

turning point rizal rashid

Mengenai Penulis

Mohd Rizal Bin Abd Rashid merupakan Guru Komunikasi Berpengaruh Malaysia yang berpengalaman selama 20 tahun dalam bidang komunikasi berpengaruh.

Beliau mempunyai kepakaran dalam komunikasi berpengaruh dan telah mengendalikan banyak bengkel serta seminar serta melatih ribuan bisnes owner, usahawan dan professional dalam dan luar negara fokus kepada komunikasi berpengaruh dan body language.

}

7 Mar 2016

Setiap orang mempunyai Situasi , Kejadian, turning atau Perkara yang membuatkan kita tersedar atau tersentak daripada sesuatu perkara.
.

.
Kejadian itu adalah kejadian diluar jangka. Dan dengan asbab kejadian itulah kita mengalami perubahan, samada cara hidup, amalan atau seumpamanya. Saya namakan kejadian itu sebagai ” TURNING POINT “.
.
Pada saya turning point ada 2.

.
1. Turning Point yang ‘Tidak Dirancang’
2. Turning Point yang ‘Dirancang’
.
===================
Apakah Turning Point yang Tidak Dirancang?
.
Turning Point ini terjadi apabila kita mengalami satu perkara secara tiba tiba contohnya apabila seorang Heavy Smoker di diagnose menghidap Kanser Paru Paru Tahap 4.
Maka dari situlah Turning Point nya beliau berubah 360 darjah untuk tinggalkan rokok daripada kehidupan sehariannya yang diselubungi dengan rokok.
.
Ataupun seseorang itu dilanda Muflis serta dikelilingi hutang sehinggakan Along datang memburu hidupnya serta ahli keluarga. Dia Diancam bunuh atau seumpamanya yang menyebabkan beliau stress dan mencari jalan penyelesaian. Maka dari situlah membuatkan dia terus bangkit untuk terus berjuang membela nasib keluarga, menaikkan kembali ekonomi keluarga, kerja tanpa kenal masa. Situasi itu yang membuatkan beliau kuat!
.
Atau, kita kehilangan orang yang paling kita sayang tanpa sempat berbakti kepadanya. Maka dari situlah kita sedar, bahawa kita perlu memberikan kasih sayang tanpa syarat sebelum terlambat atau kehilangan mereka.
.
Namun, Itulah Turning Point yang Tidak Dirancang.
Ianya seolah olah pepatah “Sudah Terhantuk Baru Terngadah”

.

BACA: lemah komunikasi? bersedia 4 perkara INI
.
Maka apa pula Turning Point yang “Dirancang“?
.
Turning Point ini secara mudahnya adalah Lawan Kepada Turning Point yang Tidak Dirancang.
.
Dan pada saya IMKK adalah TURNING POINT YANG DIRANCANG.
.
Kita yang Pilih Turning Point Ini.

Kerana perlu diingat..
” If You Fail To Plan, You Plan To Fail ”
.
Tahniah kepada yang telah Hadir ke IMKK Mac 2016

.

.

.

Anda dijemput untuk like page saya di RIZAL RASHID.

Saya banyak berkongsi tips dan idea dalam komunikasi.

Semoga anda mendapat sesuatu daripada perkongsian saya.

Anda Mungkin Meminati Tajuk Tajuk Ini…

Peranan trainer dan Fasilitator

Peranan trainer dan Fasilitator

Trainer dan fasilitator adalah dua peranan penting dalam bidang Latihan ( training ), khususnya dalam adult learning....

Apa Pendapat Anda Tentang Artikel Saya Ini? Berikan Komen Anda

0 Comments